fredag 27. september 2013

Facebook

Facebook er et av de ledende sosiale mediene vi har idag, der vi oppretter en profil med fullt navn og bilde. Men hvordan skal jeg som lærer forholde meg til dette? Er det greit å ha elevene og deres foresatte som venn på facebook? Burde de se alt dens lærer gjør på fritiden? Skal man opprette egen lærerprofil eller opprette en egen gruppe for klassen, der elevene kan stille spørsmål og få svar? Eller er det nok å si at, "ja jeg har facebook, men jeg tar ikke mot venneforespørsler fra elevene mine og dens foresatte!". Og sist men ikke minst, hvordan bruke facebook i læring på skolen?

Mange spørsmål jeg håper på å finne svar på :D

2 kommentarer:

  1. Spørsmålene du stiller er svært aktuelle og det finnes nødvendigvis ingen fasitsvar. Hvilke formeninger man har om aktivitet på facebook, og hvem man bør/bør unngå å registrere som venn, er svært individuelt og dermed noe jeg mener hver enkelt bør avgjøre. Det at man tenker igjennom det, og reflekterer rundt det, er nok svært viktig. Personlig mener jeg at man som lærer har rett til privatliv og at det er unødvendig at lærere og elever er venner på facebook. Når det er sagt ser jeg fordelen med at man kan opprette en gruppe for klassen på nettsamfunnet for å sikre kommunikasjon hvor de fleste er tilgjengelig. I praksis opplevde jeg at skoleledelsen hadde nulltoleranse for vennskapsforhold mellom lærere og elever på facebook og at alle lærerne var nødt til å ha lukkede profiler uten "upassende" innhold. Om dette er riktig måte å løse "problemet" kan diskuteres.

    SvarSlett
  2. Jeg ville personlig ikke vært venner med elever og foresatte på fb. Så lenge man ikke har et personlig forhold til de, så trenger dem ikke å vite hva du gjør på din fritid. Det blir kanskje litt annerledes om det er et personlig forhold til personene. Hvordan er det med aldersgrensen for å kunne ha en facebook konto? Er ikke det 13 år?

    SvarSlett